این روزها که تولید محتوا بسیار بیشتر از قبل ارزشمند شده است. (به دلیل بالا بودن ارزش دلار کسب درآمد دلاری) همه به دنبال رسیدن به این نوع از درآمد هستند؛ یکی از بهترین گزینه‌هایی که به چشم می‌آید کسب درآمد از یوتیوب است.

به همین خاطر خیلی‌ها این روزها قصد دارند در یوتیوب تولید محتوا کنند. می‌خواهند مانند یوتیوبر‌های موفق ایرانی باشند اما نمی‌دانند چطور باید این کار را انجام دهند؟ چطور به درآمد می‌رسند و اصلا در ایران با فیلترینگ و تحریم می‌شود درآمد کسب کرد یا نه؟
یوتیوب تنها یکی از کانال‌های تولید محتوا است. شما از روش‌های مختلفی می‌توانید از یوتیوب درآمد داشته باشید. موضع کانال شما می‌تواند تأثیر زیادی در آن داشته باشد. اینجا می‌توانید ایده‌های راه‌اندازی کانال یوتیوب را ببینید. کارهای مختلفی دیگری هم وجود دارد که می‌تواند به افزایش درآمد شما از یوتیوب کمک کند.

عجله نکنید؛ استمرار بیش از تصورتان مهم است

برای موفق شدن در یوتیوب و رسیدن به درآمد خوب نباید عجله داشته باشید. شما با یک شب و یک هفته و یک سال به درآمد مدنظرتان نمی‌رسید. باید به صورت منظم و مداوم ویدئو و محتوای مفید و مورد نیاز مردم را تولید نمایید. با این شیوه بیشتر شمارا دنبال خواهند کرد و بازدید ویدئوهای شما بالا خواهد رفت. البته کار راحت و ساده‌ای نیست،‌ سختی‌های خودش را دارد ولی وقتی در روال کار قرار بگیرید راحت‌تر پیش می‌رود.

این را هم بگوییم که اگر فقط برای کسب درآمد از یوتیوب قصد دارید وارد آن بشوید احتمال کمی دارد که به موفقیت برسید. همان‌طوری که گفتم کار راحتی نیست و اگر به این کار علاقه نداشته باشید در میانه راه خسته می‌شوید و ادامه نمی‌دهید.
این‌ها را نگفتم که بترسید و رهایش کنید. اصلاً! حقیقت‌هایی هست که باید اوّل کار به شما می‌گفتم تا با دید بهتری پیش برویم.

۱ – درآمد از بازدید Youtube

خب اصلی‌ترین راه درآمدی از یوتیوب درآمد از طریق بازدید ویدئوهای شماست. تعرفه درآمد از یوتیوب به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید چیزی بین ۳ تا ۷ دلار است که البته برای کانال‌های خاص یا موضوعات خاص می‌تواند حتی به ۲۰ دلار هم برسد.
درآمد یوتیوب از کجاست؟

یوتیوب روی ویدئوهایی که شما قرار می‌دهید، تبلیغ نشان می‌دهد و هر چه کانال شما بزرگ‌تر و باارزش‌تر باشد بازدید بیشتر دارید و از نظر یوتیوب هم با ارزش‌تر به حساب می‌آیید.
درآمد یوتیوب از تبلیغاتی است که در ویدئوهای شما نشان می‌دهد. یعنی شرکت‌ها و افراد مختلف هزینه تبلیغی را پرداخت می‌کنند و یوتیوب آن تبلیغ را در ابتدا یا بین ویدئوهای شما نشان می‌دهد. درصدی از این مبلغ را برای کسانی که ویدئو تولید می‌کنند قرار می‌دهد. از همین رو کسی که محتوا تولید می‌کند، یوتیوب و خود تبلیغ دهنده، همگی راضی هستند و طبق آمارها تبلیغات یوتیوب خیلی برای کسب و کارها مناسب و پرسود هم هست (در اصطلاح نرخ بازگشت خوبی هم دارد).

در ادامه‌ی بحث درآمد از یوتیوب

یک نکته مهم وجود دارد که خوب است بدانید. یوتیوب فقط برای ۱۰۰۰ نمایش یا Viewی ویدئوی شما، به شما پول نمی‌دهد. بلکه برای هر ۱۰۰۰ بازدیدی که تبلیغات در ویدئوی شما دارد حاضر به پرداخت وجهی به شماست. یعنی اگر کسی ویدئوی شما را ببیند ولی قبل از اینکه به تبلیغ برسد ویدئو را ببندد، برای ویدئوی شما بازدید می‌خورد ولی تبلیغ نه و متأسفانه شما پولی هم دریافت نمی‌کنید.
شاید این امر باعث شود که به نظر شما درآمد از یوتیوب زیاد به نظر نرسد ولی اجازه دهید یک حساب ریز انجام دهیم.

بیایید فکر کنیم شما در یک ماه، ۱۵ ویدئو در کانالتان آپلود کردید و در هر ویدئو ۲ تبلیغ و به طور میانگین هر ویدئو شما ۵ هزار بازدید گرفته باشد. در مجموع می‌شود ۱۵۰ هزار باز دید داشته‌اید. اگر هر ۱۰۰۰ بازدید را ۴ دلار در نظر بگیریم، شما در آن ماه تقریباً ۶۰۰ دلار (با دلار ۲۵ هزار تومانی چیزی در حدود ۱۵ میلیون تومان) درآمد از یوتیوب کسب می‌کنید که عدد خیلی خوبی است (عدد بازدیدها هم معمولی در نظر گرفته شد نه رؤیایی).

البته باید ویدئوهای جذاب و مفید داشته باشید تا مخاطب از ویدئو خارج نشود. و همین‌طور موضوعات روز جامعه را در نظر بگیرید. میزان رقابت در عبارت‌ها را هم باید در نظر بگیرید.
برای بهبود این بخش می‌توانید روی مشاوره و کمک ما حساب کنید.

شرایط کسب درآمد از یوتیوب چیست؟

خب شما برای شروع کسب درآمد از یوتیوب نیاز دارید که ۱۰۰۰دنبال کننده (سابسکرایبر) و به ۴۰۰۰ ساعت بازدید ویدئو در مجموع رسیده باشید. اگر خوب و مداوم کار کنید و روی موضوعات وایرال یا ویروسی و ترند (چیزی که مردم زیاد جستجو می‌کنند) به طور میانگین بین ۴ تا ۷ ماه طول می‌کشد تا به درآمد برسید. این رقم در مقایسه با زمانی که برای موفقیت شما در یک کسب و کار سنتی صرف می‌شود بسیار کمتر است. پس بهانه نیاورید.

روش‌های افزایش بازدید ویدئو در یوتیوب

ابتدا برای شما از پربازدید تر ین موضوعات در یوتیوب می‌گویم.
اولین موضوع سرگرمی است که شامل ویدئوهای فان، جالب و این‌جور چیزها می‌شود.
بعد از آن غذا، بازی، فشن یا زیبایی و موزیک.
قطعاً کار کردن در این زمینه‌های می‌تواند حجم مخاطب بیشتری برای شما بیاورد.

حال چه باید کرد؟

در قدم اول شما باید موضوعاتی که این رازهای ترند جامعه است و مردم راجع به آن جستجوی بیشتری می‌کنند را تبدیل به ویدئو کنید.
کاری که یکی از یوتیوبرهای ایرانی در زمان کرونا و کلاس‌های آنلاین کرد، ساخت ویدئو از سوتی‌های کلاس آنلاین بود که بازدیدهای خیلی خوبی برایش آورد و به رشد کانالش خیلی کمک کرد (فرشاد سایلنت که با موضوع سرگرمی به ۱۰۰ هزار دنبال کننده رسید)

قدم بعدی
بالا بردن کیفیت صدا و تصویر است که مخاطب از دیدن ویدئوی شما خسته یا اذیت نشود و دلش را نزند. این به این معنی نیست که در شروع کار باید تجهیزات عالی داشته باشید. اصلاً منظور ما این نیست و اتفاقاً با هزینه زیاد در ابتدا موافق نیستیم. منظور این است که باید کم‌کم کیفیت کار را بالا ببرید.

سومین عامل که خیلی روی بازدید ویدئوی شما تأثیر دارد تامبنیل (Thumbnail) یا کاور خوب است. بعد از آن تیتر جذاب و تگ درست و کپشن خوب مواردی هستند که اگر خوب انجام بشوند می‌توانند یک ویدئوی معمولی را به بازدید بالا برسانند ولی آگه درست انجام نشوند یک ویدئو خیلی خوب را هم می‌توانند بدون بازدید بگذارند.

برای توضیحات کامل تر درباره افزایش بازدید ویدئو در یوتیوب این مقاله را بخوانید.

۲- یوتیوب پریمیوم (YouTube Premium)

یوتیوب پریمیوم

یوتیوب پریمیوم یک برنامه عضویت پولی است. این بخش به طرفداران یک کانال اجازه می‌دهد بدون تبلیغات، محتوای مورد علاقه خود را مشاهده و حمایت کنند. برای سازندگان، تغییری ایجاد نمی‌شود، زیرا آن‌ها برای محتوای مصرف شده توسط افراد غیر عضو در یوتیوب همراه با محتوای یوتیوب پریمیوم پول دریافت می‌کنند.

مبلغ پرداختی به تولید کننده محتوا YouTube Premium بر اساس میزان تماشای اعضا به محتوای آنهاست. لذا درآمد کسب شده از YouTube Premium را به عنوان یک جریان درآمد ثانویه در نظر بگیرید علاوه بر آنچه پیش‌تر از تبلیغات کسب می‌کردید.

۳- کسب درآمد از اسپانسر

در یوتیوب شما بعد از مدتی که فعالیت کنید و دنبال‌کننده و بازدیدهایتان به حدی برسد یا اصطلاحاً در یک موضوع مطرح (اینفلوئنسر) بشوید، افراد و کسب‌وکارها به صورت مستقیم با شما تماس خواهند گرفت و به جای تبلیغ در یوتیوب هزینه‌ی تبلیغات را به خود شما می‌دهند. شما هم در عوض در ویدئوها از آن‌ها اسم می‌برید و یا کسب و کار یا محصولشان را معرفی کنید که هر چه معروف‌تر و پر بازدیدتر باشید درآمدتان هم طبعاً بیشتر می‌شود. روش اسپانسری مدل‌های مختلفی دارد که به‌زودی برایتان خواهیم نوشت.

۴- درآمد از طریق همکاری در فروش

همکاری در فروش
همکاری در فروش یا Affiliate marketing

همکاری در فروش به این صورت است که شما کالا یا محصول یک شخص دیگر را معرفی می‌کنید و می‌فروشید و برای این کار درصدی دریافت می‌کنید.
در یوتیوب شما می‌توانید محصولات مختلفی را در ویدئوی خود معرفی کنید و یا لینک فروش محصولاتی که خودتان استفاده می‌کنید را در توضیحات ویدئو قرار دهید تا مردم بعد از دیدن ویدئوی شما و با یک کلیک اقدام به خرید نمایند.

فرصت دهید تا مثالی بزنیم. فکر کنید یک آٰرایشگر هستید که خودتان را آرایش می‌کنید و شما در هر ویدئو از محصولات آرایشی استفاده می‌کنید. خب خیلی از مخاطب‌ها شاید از لوازم آرایشی شما خوششان بیاید و تصمیم داشته باشند که آن را بخرند. وقتی شما لینک را در توضیحات گذاشته باشید برای فروش هر کدام از محصولات درآمدی کسب می‌کنید. اگر تعداد بازدیدهای شما بالا باشد و مخاطب شما هم به شما اعتماد داشته باشد احتمالاً درآمد خوبی کسب خواهید کرد.

۵- درآمد از طریق فروش محصول

خیلی از یوتیوبرها بعد از اینکه به سطحی از معروفیت رسیدند و مخاطب خاص خودشان را داشتند
شروع می‌کنند به ساخت محصولاتی با همکاری برندهای مختلف مثل لباس، کفش، لوازم آرایشی و هر چیزی که مناسب باشد.
مثلاً نینجا یک یوتیوبر و گیمر است که توانسته با برند سازی خودش را خیلی معروف کند. با همکاری با برند آدیداس تولید کفش انجام داده و درآمد خیلی خوبی هم برای آدیداس و هم برای خودش ایجاد کرده است.
در این روش شما به عنوان یوتیوبر که قبلاً مخاطب خود را به دست آورده‌اید، از ابتدا دو مزیت خواهید داشت که سایر صاحبان فروشگاه به آن حسادت خواهند ورزید:

  1. یک موتور محتوایی که به طور مداوم بازدید به فروشگاه شما می‌آورد.
  2. اعتماد مخاطب به شما (که از طریق ارائه‌ی مداوم محتوا به صورت رایگان به آن‌ها به‌دست آمده)

۶- جمع سپاری مالی برای تامین هزینه‌ها

زمانی که پول بین یک ایده و اجرای آن قرار بگیرد، سرمایه‌گذاری جمعی روش کم نظیری برای تحقق آن است.
چه برای خرید تجهیزات بهتر، استخدام بازیگران و یا سایر هزینه‌های تولید به کمک نیاز داشته باشید، اگر ایده شما به اندازه کافی قانع کننده باشد می‌توانید مخاطبان خود را به سرمایه‌گذاری جمعی دعوت کنید.

بسیاری از پروژه‌های موفق خلاق، با سرمایه‌گذاری جمعی (Crowd Funding) “تریلری” ارائه می‌دهند. در این روش مردم را هیجان زده می‌کند و درخواست خود را برای جمع سپاری مالی ارائه می‌دهند. بنابراین در نظر بگیرید که یک فیلم ویدئویی توضیحی از پروژه خود را تهیه کنید یا طعم و مزه‌ای را از آنچه که قرار است باشد ارائه دهید. در نهایت این مخاطبانتان هستند که پول و سرمایه لازم را در اختیارتان قرار می‌دهند. کاری که در کیک استارتر و برای فیلم کونگ فیوری انجام شد.

فیلم کونگ فیوری
کونگ فیوری

۷- حق کپی رایت برای محتواها

اگر یک فیلم ویروسی با جذابیت بالا – مثلاً یک کلیپ خنده دار با سگ خود – بسازید، می‌توانید در ازای دریافت پول به محتوای خود مجوز استفاده به دیگران بدهید.
اخبار تلویزیون، برنامه‌های صبح، سایت‌های خبری آنلاین و سایر سازندگان ممکن است، در صورت ویروسی شدن از ویدئوهای شما با حق استفاده از آن‌ها ارتباط برقرار کنند.
همچنین می توانید فیلم‌های خود را در یک بازار مانند Juken Media، جایی که پیدا کردن و خرید برای افراد آسان‌تر است، لیست کنید.
اگر شیوه‌ی دیگری از کسب درآمد از یوتیوب می‌دانید، در کامنت‌ها برایمان بنویسید. وقتی این فیلم از زنی که ماسک Chebbacca به خود گرفته بود ویروسی شد، افراد زیادی برای پخش این فیلم هزینه پرداخت کردند.

مثالی از حق کپی رایت برای ویدئوهای ویروسی

روش‌های دیگری مثل گرفتن حمایت از بازدید کننده‌ها و یا عضویت پولی در کانالتان وجود دارد
در عضویت پولی شما یک سری ویدئو را که به صورت اختصاصی برای مخاطب‌هایی که هزینه اشتراک ماهانه را پرداخت کردند قرار می‌دهید که بقیه افراد نمی‌توانند ببیند.
و در روش گرفتن حمایت، شما از دنبال کننده‌ها می‌خواهید که از شما به صورت ماهیانه با مبلغ کمی حمایت کنند تا شما بتوانید برایشان ویدئوها و محتواهای بهتری بسازید.

جمع بندی

بیایید تصور کنیم شما یک یوتیوبر موفق شدید و بازدید کننده‌های خوبی هم دارید.
شما می‌توانید به ازای هر ویدئو، هم از طریق بازدید، هم اسپانسر، هم همکاری در فروش و حتی فروش محصول درآمد داشته باشید. این مدل درآمد ترکیبی برای هر ویدئو می‌تواند درآمد خیلی بالایی برای شما فراهم آورد.

توصیه می‌کنیم که از همه‌ی این روش‌ها در یک ویدئو استفاده نکنید. زیرا ممکن است برای شما اثر منفی داشته باشد.

اگر به این حوزه علاقمند بودید به کانال یوتیوب امیر عباس سر بزنید. کانال یوتیوب ما هم در حوزه نرم‌افزار و بازاریابی دیجیتال مطالب جالبی برایتان دارد.

  1. از مطلبی که نوشته بودین خوشم اومد امیدوارم این اینترنت رو از ما نگیرن. من خودم به شخصه همه کارام رو اینترنتی انجام میدم. اینجا هر چیزی که میخوایم پیدا میشه و کسایی مثل شما با ارائه مطلبای بدردبخور دارن بهمون کمک میکنن که کارمون سریع تر راه بیفته. حتی دیدم واسه لوله بازکنی برچسب دیگه نیازی نمیشه و با دوتا کلیک ساده میشه چاه بازکن پیدا کرد! دم همگی شما صاحبای سایت های مختلف گرم که اینطوری کارمون رو راحت کردین.


دیدگاهتان را بنویسید

نظر خودتون در مورد این مقاله رو با ما به اشتراک بگذارید.